Umowa o dzieło, ZUS itp.

• Autor wątku Autor wątku mr.void
  • Data rozpoczęcia Data rozpoczęcia
M

mr.void

Nowy użytkownik
Odpowiedzi
2
Witam. Od razu zaznaczam, że jeśli chodzi o prawo jestem zupełnym laikiem :) W mojej rodzinie jest firma a ja jestem zarejestrowany jako osoba fizyczna prowadząca tą działalność. Ale jest to bardziej na papierze, bo firma jest rodzinna :) Ja jestem studentem informatyki i chcę podjąć pracę jako informatyk programista. Mój kolega już pracuje w firmie w której ja chciałbym pracować i jest zatrudniony na umowę o dzieło. De facto pracuje na etat czyli 40 h tygodniowo i pobiera odpowiednie za to wynagrodzenie tyle, że pracodawca nie musi płacić składek itp. I teraz moje pytania: jak jest to możliwe od strony prawnej? Co w tym wypadku może być dziełem? Czy nie powinna być to umowa zlecenie? Nie za bardzo rozumiem, jak można taką pracę wpisać na takiej umowie. Na co mam uważać podpisując taką umowę? A co w moim przypadku ze składkami ZUS? Czy powyższy fakt prowadzenia działalności gospodarczej ma na to jakiś wpływ? Bardzo proszę o jak najszybszą poradę, jak dobrze pójdzie to w poniedziałek będę podpisywał umowę. :)

Prawo pracy nie zajmuje się umowami cywilnoprawnymi.

Natomiast co do pytania.
Otóż nie wiemy jakiej branży jest ta działalność gospodarcza którą Pan prowadzi. Jeśli jest to branża informatyczna zajmująca się programowaniem, to nie może Pan podpisywać umów zleceń i o dzieło na wykonanie prac które wchodzą w zakres działania firmy jako osoba fizyczna, tylko jako firma.
Jeśli są to różne branże, to nic nie stoi na przeszkodzie aby podpisał Pan z jakąś firmą informatyczną umowę o dzieło.
Czym się różni umowa zlecenie, od umowy od dzieło było już omawiane na forum.
Na pewno jako "dzieło" można zaliczyć prace programisty.
Należy tylko pamiętać, że zleceniobiorca nie jest pracownikiem i nie dotyczą go przepisy prawa pracy (m.inn. nie ma godzin pracy, urlopów)

Wielkie dzięki za szybką odpowiedź!