Umowa o wyłączność?zrzeczenie się praw aut.?

• Autor wątku Autor wątku Alicja1981
  • Data rozpoczęcia Data rozpoczęcia
A

Alicja1981

Nowy użytkownik
Odpowiedzi
1
Witam. Mam pytanie odnośnie typu umowy oraz tego jak ta umowa powinna wyglądać. Jestem osobą tworzącą grafiki komputerowe (artystyczne) z wykorzystaniem m.in. gotowych fotografii. Do tej pory wykorzystywałam fotografie z tzw.licencją royalty free , zwykle pobierane ze stron internetowych z takimi zbiorami. Jednakże prac z takimi fotografiami nie mogę sprzedawać zainteresowanym. Zastanawiam się nad kupowaniem fotografii na wyłączność od innych osób. I tu mam pytanie? Jak powinna wyglądać taka umowa, która dawałaby mi możliwośc powielania oraz odsprzedaży prac z wykorzystaniem tych fotografii, i czy istnieje też inna możliwość, np. nie wykupywania na wyłączność ale z możliwością powielania i odsprzedaży? I czy cel , czyli artystyczne wyorzystanie tych fotografii ma jakieś znaczenie, bo nie chodzi tu przecież o masowe drukowanie np. na kubkach czy koszulkach.

Mamy trzy typy, które powinny Pana zainteresować
- umowy o przeniesienie praw autorskich majątkowych
- licencja wyłączna
- licencja zwykła
Jest to jakby stopniowanie umów, bo z tą pierwszą nabywamy największe uprawnienia do danego utwóru (jeszcze zależy na jakich polach jest podpisana etc).
Załóżmy, że nam starcza licencja wyłączna, czyli tylko Pan będzie mógł korzystać z tych zdjęć, na określonych polach eksploatacyjnych. Pola przykładowe są wymienione w art. 50 ustawy o prawie autorskim - np zwielokrotnianie określoną techniką, wprowadzanie do obrótu przez sprzedaż.
Umowa na licencję wyłączna powinna być zawarta pisemnie, musi zawierać dane podmiotów ją podpisujących, co jest celem umowy, i to co wyżej - dokładnie określone pola eksploatacyjne, czy jest odpłatna cz nie.
Istnieje też możlwiość zwykłej licencji, czyli nie wyłącznej. Zasada taka sama, nie ma rygoru nieważności w przypadku braku formy pisemnej.