Umowa zlecenie a dowód, że pracowałam

• Autor wątku Autor wątku malajudoczka_83
  • Data rozpoczęcia Data rozpoczęcia
M

malajudoczka_83

Użytkownik
Odpowiedzi
40
Jestem studentką i od 3 lat pracuje na umowe zlecenie. W firmie przy pobieraniu wypłaty podpisujemy umowe zlecenie, ale zadnego z jej egzemplarzy nie otrzymałam. Chciałabym zmienic pracę a w związku z tym przydałby mi śie jakiś dowód, że wogóle pracowałam. Czy pracodawca ma obowiązek wydać mi wszytskie moje umowy a moją prośbę lub jakieś zaświadczenie o pracy? Czy ma prawo mi tego odmówić???

To nie jest pracodawca tylko zleceniodawca. Zleceniodawca nie ma obowiązku wydawania zaświadczeń że ktoś u niego pracował. Podpisywanie umowy zlecenia w jednym egzemplarzu też nie jest wykroczeniem. Natomiast zleceniodawca powinien wydać PIT 8B.
To nie jest temat dla prawa pracy - przenoszę na cywilne.

Dobrze, to w takim razie jak mam udowodnić dla przyszłego potencjalnego zleceniodawcy lub pracodawcy, że pracowałam w takiej firmie??? Bo poprosili mnie o to, a ja nie mam zadnych dokumentów świadczących o tym, że pracowałam...

jedyne co mozesz zrobic to poprosic o kopie Twoich umow zlecenia, ale umowy i tak nie swiadcza o tym, ze cos dla tej firmy robilas albo, ze robilas to tak jak nalezy. Taka jest gorsza strona umow zlecenia, dzielo.

A czy zleceniodawca ma prawo odmówić mi wydania kopii umów. Wogóle jak moge przy poszukiwaniu pracy udowodnić, ze gdziekolwiek juz pracowałam, a co za tym idzie mam juz jaką praktyke??

Pośrednim dowodem wykonywania dla kogoś zlecenia jest kopia rachunku wystawianego zleceniodawcy, oraz PIT-8B wystawiony przez zleceniodawcę. Ale do stażu pracy zlecenia się nie liczą.

Rozumiem ze, to sie nie liczy do stażu pracy, czy cos...ale chciałabym po prostu mieć jakikolwiek dowód, że wogóle pracowałam, bo o to proszą przecież pracodawcy przy składaniu dokumentów do pracy...No a przeciez chyba PITu-8B nie przyniose jako poświadczenie, ze w jakiejs firmie robilam cos tam konkretnego...