Wykorzystanie wizerunku w aukcji internetowej

• Autor wątku Autor wątku Mariusz Er
  • Data rozpoczęcia Data rozpoczęcia
M

Mariusz Er

Nowy użytkownik
Odpowiedzi
3
Witam,

Mój były pracodawca korzysta z mojego zdjęcia na aukcjach internetowych swojego sklepu na allegro. Pozowałem do tych zdjęć dobrowolnie, ale nie podpisywałem żadnej zgody na rozpowszechnianie ich w internecie. Można uznać, że póki tam pracowałem zgadzałem się na to, lecz nie pracuję tam już od lutego tego roku a mój wizerunek dalej jest wykorzystywany na aukcjach.
Napisałem do niego SMS'a by go usunął, odpisał mi, że to zrobi. 4 miesiące minęły i nic.
Stąd moje pytanie: czy mogę wysłać mu wezwanie do zapłaty za wykorzystywanie mojego wizerunku i czy będzie ono jakoś wiążące?
Czy istnieje jakieś inne rozwiązanie by wyegzekwować od niego zapłatę?

Należało pismem zpo wypowiedzieć zgodę na rozpowszechnianie wizerunku, poinformować, że dalsze jego rozpowszechnianie będzie bezprawne co wiąże się z odpowiednimi roszczeniami:
Przepis prawny:
Art. 83.
[Odpowiedzialność za rozpowszechnianie wizerunku osoby]

Do roszczeń w przypadku rozpowszechniania wizerunku osoby na nim przedstawionej oraz rozpowszechniania korespondencji bez wymaganego zezwolenia osoby, do której została skierowana, stosuje się odpowiednio przepis art. 78 ust. 1; roszczeń tych nie można dochodzić po upływie dwudziestu lat od śmierci tych osób.
Przepis prawny:
Art. 78.
[Odpowiedzialność cywilna]

1. Twórca, którego autorskie prawa osobiste zostały zagrożone cudzym działaniem, może żądać zaniechania tego działania. W razie dokonanego naruszenia może także żądać, aby osoba, która dopuściła się naruszenia, dopełniła czynności potrzebnych do usunięcia jego skutków, w szczególności aby złożyła publiczne oświadczenie o odpowiedniej treści i formie. Jeżeli naruszenie było zawinione, sąd może przyznać twórcy odpowiednią sumę pieniężną tytułem zadośćuczynienia