Wykorzystanie zdjęć rzeczywistych pojazdów - prawo autorskie producentów

• Autor wątku Autor wątku m3ntor
  • Data rozpoczęcia Data rozpoczęcia
M

m3ntor

Nowy użytkownik
Odpowiedzi
7
Cześć, nie znalazłem precyzyjnej odpowiedzi na moje pytanie.

Jestem fotografem i grafikiem komputerowym. Wykonuję zdjęcia różnych marek pojazdów a następnie w photoshopie te zdjęcia są modyfikowane, tak aby sprawiały wrażenie rysunków (różnego rodzaju filtry itd.). Chciałbym wykorzystywać moje zdjęcia a właściwie powstałe w ich efekcie przeróbki graficzne do celów komercyjnych - chciałbym je drukować na różnego rodzaju gadżetach typu koszulki itd. Wartość tych produktów to wartość artystyczna - zdjęcie oraz moja autorska modyfikacja graficzna przedstawiająca dany pojazd jako wizja artystyczna zdjęcia. Niekiedy zdjęcia mają 15 lat i więcej i stanowią też pewnego rodzaju wartość historyczną, ale to detal.

Moje pytanie brzmi - czy powinienem zakryć logotypy producentów/rozmazać/podmienić na inne czy mam prawo do użycia ich w takiej formie w jakiej były one umieszczone na danych pojazdach i jak zostały sfotografowane? Oczywiście logotypy stanowią integralną część pojazdów, tak jak zostały one zamontowane.

Sam fakt, że pojawiły się u mnie wątpliwości skłania mnie ku temu, że raczej powinienem zakryć te logotypy, aczkolwiek z drugiej strony wydaje się to dość nielogicznie - pojazd istniał, został sfotografowany na ulicy, a ja mam pełne prawa autorskie do zdjęć + nie używam nic więcej, żadnych napisów, dodatków itd. ponadto co widać na ostatecznym dziele a pochodzi wprost z obiektywu aparatu (po modyfikacji graficznej).

Działalność konkurencji nie jest dla mnie żadnym pomocnym czynnikiem, bo bez trudu można znaleźć na pewnym portalu aukcyjnym koszulki z logotypami producentów różnych marek, a wątpię by ktoś sprzedając koszulkę za 40 zł miał wykupioną licencję.