Zwrot bezprawnie pobranej emerytury

• Autor wątku Autor wątku p_a_r_a_g_r_a_f
  • Data rozpoczęcia Data rozpoczęcia
p_a_r_a_g_r_a_f

p_a_r_a_g_r_a_f

Stały bywalec
Odpowiedzi
2 032
Witam się z Wami po raz pierwszy na tej części forum. Oto problem mojej mamy, podobnego w necie nie znalazłem:
Mam 58 lat i jestem emerytowaną nauczycielką. Od końca 2007 roku legalnie pracuje w Niemczech na umowie o prace. Podejmując dodatkowa prace zgłosiłam ten fakt w ZUS, co skutkowało częściowym zawieszeniem emerytury w roku 2008. Gdy w tym roku zgłosiłam w ZUS, że kontynuuje prace, okazało się, że w minionym roku nie przysługiwała mi emerytura i mam obowiązek zwrócić obrane świadczenie brutto za cały rok - 12000 zł. Jestem tym zbulwersowana, gdyż bywałam wielokrotnie w ZUS z zapytaniem, czy moje sprawy emerytalne nie wymagają dodatkowych wyjaśnień (takich wyjaśnień wymagał niemiecki ubezpieczyciel).
I co? Da się coś z tym zrobić? Postaram się jeszcze o podstawę prawną tego żądania zwrotu. Jeżeli trzeba więcej szczegółów, to jeszcze od mamuśki wyciągnę. Dzięki z góry za pomoc.

Przy zgłaszaniu dodatkowego zatrudnienia wypełnia się oświadczenia, że dochód 1) nie powoduje zawieszenia świadczenia, 2) powoduje częściowe zawieszenie świadczenia, 3) powoduje zawieszenie lub podaje się ten dochód.
Jeżeli ktoś wpisał, że powoduje częściowe zwieszenie świadczenia, chociaż faktycznie dochód był na tyle wysoki, że powodował zawieszenie świadczenia to dlaczego teraz jest to zdziwienie? Trzeba było podać faktyczne zarobki i nie byłoby teraz problemu, nadpłat itp.
Na każdej decyzji jest informacja o konieczności informowania ZUS o wysokości osiąganego wynagrodzenia. Progi zarobków są jawne.