voyteg
Moderator globalny
Moderator
- Dołączył
- 08.2010
- Odpowiedzi
- 18 611
Wzór wniosku, jaki składamy we właściwym wydziale meldunkowym, gdy chcemy siebie zameldować, a właściciel - osoba fizyczna, czy administracja domów komunalnych - nie chce tego potwierdzić
Zatem chcąc dopełnić obowiązku meldunkowego, składamy takie podanie
"Wniosek o wszczęcie postępowania w sprawie zameldowania
Na podstawie art. 61 § 1 Kodeksu Postępowania Administracyjnego (tekst jednolity z dnia 9 października 2000 r. - Dz.U. Nr 98, poz. 1071) oraz art. 31 pkt. 1 Ustawy o ewidencji ludności (tekst jednolity z dnia 24 września 2010 r. - Dz.U. Nr 214, poz. 1427 ze zm.), wnoszę o wszczęcie postępowania w sprawie zameldowania mnie (na pobyt stały lub czasowy w terminie do....), ponieważ zamieszkuję w lokalu czy domu o adresie <podajemy adres>.
W załączeniu przekazuję potwierdzenie dokonania opłaty skarbowej na rachunek bankowy Urzędu Miasta, w wysokości 10 zł oraz 2 formularz meldunkowy dla pobytu stałego lub dla pobytu czasowego (linki umożliwiają pobranie odpowiedniego formularza)[/I]"
Podpis
Składamy pismo wraz z załącznikami (potwierdzenie przelewu 10 zł oraz wypełniony formularz meldunkowy - absolutnie nie ważne, że niepodpisany przez właściciela) w kancelarii urzędu gminy, a na kopii uzyskujemy potwierdzenie wpływu.
Rachunek bankowy znajdujemy na stronie właściwego urzędu gminy i robimy internetem przelew, w banku lub na poczcie - wpisujemy tytuł przelewu: "opłata skarbowa za wszczęcie postępowania administracyjnego o zameldowanie"
Kopie tego przelewu dołączamy do naszego podania
Jeśli się nic nie dzieje, lub urzędnicy robią problemy, to pytamy na forum co dalej
Uwaga. Potwierdzenie przez właściciela, nie jest absolutnie wymogiem do zameldowania, o czym niesłusznie mogą przekonywać "panie z okienka".
Dlatego powyższe podanie składamy w kancelarii urzędu, bo inaczej czeka nas bezużyteczna rozmowa przy okienku
Od razu dla tych, co spotkają się z oporem w postaci "właściciel musi potwierdzić fakt zamieszkiwania".
Wcale nie musi! Może nawet protestować i nie zgadzać się, ale nie ma to żadnego znaczenia dla zameldowania. Poniżej orzeczenie sądu administracyjnego:
II SA 808/83 - Wyrok NSA
http://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/9F70F4C2EE
http://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/7755441026 II OSK 1432/05
oraz
http://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/7755441026 II OSK 727/12
IV SA/Wa 1418/07
http://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/86FADD65C7
Zatem chcąc dopełnić obowiązku meldunkowego, składamy takie podanie
"Wniosek o wszczęcie postępowania w sprawie zameldowania
Na podstawie art. 61 § 1 Kodeksu Postępowania Administracyjnego (tekst jednolity z dnia 9 października 2000 r. - Dz.U. Nr 98, poz. 1071) oraz art. 31 pkt. 1 Ustawy o ewidencji ludności (tekst jednolity z dnia 24 września 2010 r. - Dz.U. Nr 214, poz. 1427 ze zm.), wnoszę o wszczęcie postępowania w sprawie zameldowania mnie (na pobyt stały lub czasowy w terminie do....), ponieważ zamieszkuję w lokalu czy domu o adresie <podajemy adres>.
W załączeniu przekazuję potwierdzenie dokonania opłaty skarbowej na rachunek bankowy Urzędu Miasta, w wysokości 10 zł oraz 2 formularz meldunkowy dla pobytu stałego lub dla pobytu czasowego (linki umożliwiają pobranie odpowiedniego formularza)[/I]"
Podpis
Składamy pismo wraz z załącznikami (potwierdzenie przelewu 10 zł oraz wypełniony formularz meldunkowy - absolutnie nie ważne, że niepodpisany przez właściciela) w kancelarii urzędu gminy, a na kopii uzyskujemy potwierdzenie wpływu.
Rachunek bankowy znajdujemy na stronie właściwego urzędu gminy i robimy internetem przelew, w banku lub na poczcie - wpisujemy tytuł przelewu: "opłata skarbowa za wszczęcie postępowania administracyjnego o zameldowanie"
Kopie tego przelewu dołączamy do naszego podania
Jeśli się nic nie dzieje, lub urzędnicy robią problemy, to pytamy na forum co dalej
Uwaga. Potwierdzenie przez właściciela, nie jest absolutnie wymogiem do zameldowania, o czym niesłusznie mogą przekonywać "panie z okienka".
Dlatego powyższe podanie składamy w kancelarii urzędu, bo inaczej czeka nas bezużyteczna rozmowa przy okienku
Od razu dla tych, co spotkają się z oporem w postaci "właściciel musi potwierdzić fakt zamieszkiwania".
Wcale nie musi! Może nawet protestować i nie zgadzać się, ale nie ma to żadnego znaczenia dla zameldowania. Poniżej orzeczenie sądu administracyjnego:
II SA 808/83 - Wyrok NSA
http://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/9F70F4C2EE
Rownież niedokonczone sprawy spadkowe, czyli śmierć właściciela nie są przeszkodą do zameldowania.Brak zgody właściciela lokalu na zameldowanie w rozumieniu par. 5 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 20 września 1974 r. w sprawie wykonania obowiązku meldunkowego i prowadzenia ewidencji ludności /Dz.U. nr 33 poz. 196/ nie może stanowić przeszkody w dopełnieniu obowiązku meldunkowego, gdy osoba faktycznie w danym lokalu zamieszkuje; w razie braku potwierdzenia przez właściciela na formularzu meldunkowym pobytu osoby podlegającej zameldowaniu organ przyjmujący zgłoszenie na zameldowanie dokonuje we własnym zakresie ustaleń co do faktu przebywania osoby ubiegającej się o zameldowanie w danym lokalu
http://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/7755441026 II OSK 1432/05
oraz
http://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/7755441026 II OSK 727/12
Urząd w sprawie meldunkowej nie ma prawa badać, czy dane miejsce nadaje sie do zamieszkaniapotwierdzenie faktu pobytu osoby, która chce dopełnić obowiązku meldunkowego w danym lokalu przez jego właściciela lub inny podmiot dysponujący do niego tytułem prawnym nie jest niezbędne do dokonania zameldowania tej osoby. W konsekwencji należy uznać, iż organ prowadzący postępowanie w sprawie zameldowania na podstawie art. 47 ust. 2 ustawy ma obowiązek ustalenia osób, którym przysługuje tytuł prawny do danej nieruchomości na podstawie urzędowych rejestrów, bądź wyjaśnień stron postępowania. W przypadku, gdy osoby te nie są organowi znane, jak w niniejszej sprawie, nie ma on obowiązku ustalania następców prawnych w drodze postępowania sądowego lub zawieszania postępowania do czasu ustalenia tych następców. Organy gminy prowadząc ewidencję ludności stwierdzają jedynie okoliczności faktyczne związane z pobytem poszczególnych osób w określonych miejscowościach pod oznaczonymi adresami, nie potwierdzając ich uprawnień do przebywania w danych lokalach. Konieczność ustalania stanu prawnego nieruchomości, niejednokrotnie związana z długotrwale toczącymi się postępowaniami w sprawach cywilnych o stwierdzenie nabycia spadku czy o stwierdzenie nabycia własności nieruchomości przez zasiedzenie powodowałaby znaczne utrudnienie w dokonywaniu czynności zameldowania mieszkających w nich osób, co jest sprzeczne z celem prowadzenia ewidencji miejsca pobytu obywateli, która powinna odzwierciedlać aktualne stany faktyczne. W razie, gdy osoby uprawnione nie byłyby zainteresowane uregulowaniem kwestii własnościowych danej nieruchomości zameldowanie w nich osób, które faktycznie w nich przebywają i spełniają przesłanki z art. 6 ust. 1 ustawy nie byłoby w ogóle możliwe.
IV SA/Wa 1418/07
http://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/86FADD65C7
Także w utrwalonym orzecznictwie sądów administracyjnych przyjmuje się, że wyłączną przesłanką zameldowania określonej osoby w oznaczonym lokalu jest sam fakt przebywania w nim, bez konieczności legitymowania się dokumentem uprawniającym do tego (por. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 7 marca 2003 r. sygn. akt V SA 2425/02 - Wspólnota z 2004 r. Nr 9, poz. 58 ).
Nie jest przy tym rzeczą organu ewidencyjnego dokonywanie oceny, czy pomieszczenie, w którym przebywa dana osoba z zamiarem stałego pobytu, spełnia wymogi lokalu mieszkalnego w rozumieniu przepisów prawa budowlanego.
Ostatnia edycja: