Kto ponosi koszty przesyłki przy zwrocie towaru (reklamacja ustawowa)?

  • Autor wątku Autor wątku 82asik
  • Data rozpoczęcia Data rozpoczęcia
8

82asik

Witam.
Przeczytałem Poradnik konsumenta jednak nurtuje mnie parę pytań, na które nie znalazłem tam odpowiedzi.

Transakcja konsument – przedsiębiorca na odległość - Allegro. Opcja kup teraz. Reklamacja przez konsumenta towaru jako niezgodnego z umową. Przedsiębiorca przyjmuje reklamację. Przedmiot transakcji nie może być naprawiony – jest to niemożliwe. Wymiana na nowy również nie rozwiąże problemu – wszystkie towary danego rodzaju nie spełniają swojego zadania. Towar jest po prostu źle wykonany przez producenta i nigdy nie będzie spełniał swojego zadania. Konsument każdy następny otrzymany towar zareklamuje tak samo. Jako niezgodny z umową. Zostaje trzecie rozwiązanie, czyli zwrot pieniędzy za towar. I tutaj moje pytanie. Kto w takim przypadku ponosi koszty przesyłki towaru? Zarówno koszty przesyłki od przedsiębiorcy do konsumenta – jak równiej koszty odesłania towaru do przedsiębiorcy. W oby dwu przypadkach koszty przesyłki poniósł konsument. Przypomnę, że nie jest to zwrot towaru, a reklamacja z tytułu niezgodności towaru z umową, którą przedsiębiorca uznał i ustalony został zwrot pieniędzy.

Poradnik konsumenta mówi jedynie o naprawie towaru:
„Sprzedawca w przypadku naprawy, zwraca Konsumentowi wszelkie koszty, jakie poniósł, w szczególności: koszty demontażu, dostarczania (w praktyce oznacza to, że Sprzedawca ponosi koszt transportu towaru do niego jak i od siebie do Konsumenta), robocizny, materiałów oraz ponownego zamontowania i uruchomienia. Nie może żądać też dopłaty w przypadku podwyższenia ceny naprawianego lub wymienianego towaru.”
 
Stanowiska w tej kwestii są podzielone. W/g prawa unijnego koszty powinien pokryć konsument, nasze prawo pozostawia tę kwestie uregulowaniom umownym. Jeśli sprzedawca zaznaczył, że koszty ma pokryć konsument to koszty obciążają jego. Jeśli nie zostało to ustalone umownie ma zastosowanie kodeks cywilny art. 454. par. 1. Zgodnie z nim i zasadą pełnej restytucji poprzedniego stanu prawnego towar powinien być odebrany na koszt sprzedawcy. Uprzedzam jednak, że w obrocie konsumenckim zwyczajowo przyjęte jest obciążanie tymi kosztami konsumenta - z uzrzędu.
 
Jeżeli więc sprzedawca prześle mnie kompletnego bubla. Ja składam reklamację jako towar niezgodny z umową. Sprzedawca reklamacje uwzględnia (a wiec moim zdaniem potwierdza, że wysłany przedmiot to bubel), to mimo wszystko ja ponoszę koszty przesyłek? Trochę to dla mnie krzywdzące, tym bardziej, że czytam na forum, że prawo powinno chronić przede wszystkim konsumentów.

cedwah napisał:
Jeśli sprzedawca zaznaczył, że koszty ma pokryć konsument to koszty obciążają jego. Jeśli nie zostało to ustalone umownie ma zastosowanie kodeks cywilny art. 454. par. 1. Zgodnie z nim i zasadą pełnej restytucji poprzedniego stanu prawnego towar powinien być odebrany na koszt sprzedawcy.

Jeżeli na stronie internetowej sprzedawcy nie ma wzmianki o tym, kto ponosi koszty zwrotu towaru, to w myśl Pana słów mogę dochodzić zwrotu kosztów przesyłki? Jeżeli nie w oby dwie strony to, chociaż za odesłanie wadliwego towaru do sprzedawcy.

cedwah napisał:
Uprzedzam jednak, że w obrocie konsumenckim zwyczajowo przyjęte jest obciążanie tymi kosztami konsumenta - z uzrzędu.

Czy według Pana walka o zwrot kosztów przesyłki z przedsiębiorca jest z góry przegrana, czy może jest to gra niewarta świeczki?
 
82asik napisał:
Jeżeli więc sprzedawca prześle mnie kompletnego bubla. Ja składam reklamację jako towar niezgodny z umową. Sprzedawca reklamacje uwzględnia (a wiec moim zdaniem potwierdza, że wysłany przedmiot to bubel), to mimo wszystko ja ponoszę koszty przesyłek? Trochę to dla mnie krzywdzące, tym bardziej, że czytam na forum, że prawo powinno chronić przede wszystkim konsumentów.

Zgadzam się, też tak uważam, ale niestety nie jest to uregulowane. Zwracam jednak uwagę na to, że decydując się na zakup przyjmuje Pan umowne warunki sprzedawcy. I jeśli przewidują obciążenie Pana kosztami to dokonując zakupu akceptuje Pan, że w razie odstąpienia od umowy pokryje koszty przesyłki, W przeciwnym razie nie należy dokonywać zakupu u takiego sprzedawcy albo warunki negocjować przed zakupem.
 
Art. 580. (gwarancja)

§ 1. Kto wykonuje uprawnienia wynikające z gwarancji, powinien dostarczyć rzecz na koszt gwaranta do miejsca wskazanego w gwarancji lub do miejsca, w którym rzecz została wydana przy udzieleniu gwarancji, chyba że z okoliczności wynika, iż wada powinna być usunięta w miejscu, w którym rzecz znajdowała się w chwili ujawnienia wady.

§ 2. Gwarant jest obowiązany wykonać obowiązki wynikające z gwarancji w odpowiednim terminie i dostarczyć uprawnionemu z gwarancji rzecz na swój koszt do miejsca wskazanego w paragrafie poprzedzającym.

Art. 560. (rękojmia)

§ 4. Jeżeli sprzedawca dokonał wymiany, powinien pokryć także związane z tym koszty, jakie poniósł kupujący.
 
Witam, kupiłam na allegro kozaki ( przesyłka kurierska za pobraniem) ale po otwarciu paczki okazało się ze to nie te kozaki co zamówiłam. Nawet nie ma takich kozaków w przedmiotach sprzedającego. Niestety nie otwarłam jej przy kurierze. I teraz kto płaci za odesłanie złej pary i dostarczenie tej pary którą zamówiłam?
 
Zacznij od powiadomienia sprzedawcy o pomyłce w wysyłce przedmiotu.
Zapytaj sprzedawcę o sposób na rozwiązanie sytuacji.
 
Tak zrobiłam i czekam na odpowiedz na mejla. A jesli sprzedawca kaze mi za to placic? W sumie to ich pomyłka...
 
Mam niemal to samo , otrzymałem towar niezgodny z opisem odesłałem go otrzymałem zwrot za towar i wysyłkę do mnie ale nie otrzymałem zwrotu kosztów za wysłanie niezgodnego towaru więc nie ma tu mowy o reklamacji tylko o rękojmi .W jaki sposób mogę dochodzić swoich praw
 
Powrót
Góra