renta specjalna

• Autor wątku Autor wątku MateuszD
  • Data rozpoczęcia Data rozpoczęcia
M

MateuszD

Nowy użytkownik
Odpowiedzi
2
Jestem na przedostatnim roki studiów (na jednym wydziale studiuje dwie specjalności, z czego jedną kończę w lutym, a drugą w czerwcu), w czerwcu skończyłem 25 lat. Od października zacząłem ostatni rok studiów. Do października miałem przyznaną także rentę rodzinna po zmarłym w 1998 roku ojcu. Byłem w ZUSie i pytałem się czy mogę ubiegać się o przedłużenie renty (rentę specjalną). Powiedziano mi, że tak i że musze składać podanie do prezesa ZUS. Tak tez postąpiłem. Prezes ZUS odmówił mi przyznania takiej renty powołując się na to, że jestem pełnoletni i że mogę podjąć pracę zarobkową, nie uwzględniając tego, że jestem studentem dwóch specjalności i że nie posiadam żadnych środków do życia gdyż mieszkam sam. W piśmie tym napisano także, iż nie mogą się odwołać do sądu tylko do niego. Z tego wynika, że wszystko zależy od jego dobrej woli.
Czy koś by mi mógł pomóc i doradzić, co ja mam teraz zrobić, czy może polecił jakieś artykuły prawne, na jakie mógłbym się powołać w odwołaniu i jak nie przyzna mi drugi raz, co mam zrobić?
Z góry dziękuję za pomoc i serdecznie pozdrawiam.

Ubezpieczonym oraz pozostałym po nich członkom rodziny, którzy wskutek szczególnych okoliczności nie spełniają warunków wymaganych w ustawie do uzyskania prawa do renty, nie mogą - ze względu na całkowitą niezdolność do pracy lub wiek - podjąć pracy lub działalności objętej ubezpieczeniem społecznym i nie mają niezbędnych środków utrzymania, Prezes Zakładu może przyznać w drodze wyjątku świadczenia w wysokości nie przekraczającej odpowiednich świadczeń przewidzianych w ustawie, czyli rentę wyjątkową

Natomiast Premier, w szczególnie uzasadnionych przypadkach może przyznać rentę specjalną na warunkach i w wysokości innej niż określone w ustawie (tj. na przykład osobom, które nie posiadają określonego stażu pracy),