Wezwanie do sądu jako świadek a pobyt poza domem

• Autor wątku Autor wątku dbk
  • Data rozpoczęcia Data rozpoczęcia
D

dbk

Nowy użytkownik
Odpowiedzi
13
Sprawa wygląda tak. Jakiś czas temu zawitał w domu policjant i wręczył komuś z członków rodziny wezwanie do sądu (jako świadek) skirowane do mnie. Od kilku miesięcy mieszkam na drugim końcu Polski, tam również studiuję zaocznie i pracuję. Według tego co mi przeczytali rodzice przez telefon jest to jakaś sprawa karna której nie za bardzo osobiście kojarzę. A napewno nie kojarzę nazwisk osób dotyczących tej sprawy. Wolał bym uniknąć stawiennictwa ze strachu o własne życie/zdrowie, gdyż sprawa ma miejsce w małym mieście gdzie ludzie się znają. Czy jest możliwość abym mógł zeznawać w mieście gdzie aktualnie mieszkam? Gdzie nie będę muiał stać bezpośrednio przed oskarżonymi by dokładnie zapamiętali moją facjatę? :P Znając realia dostaną zawiasy a ja będę się bał wrócić do rodzinnego miasta, bo komuś w przeszłości starałem się pomóc. Kolejny powód dlaczego, nie chcę się tam stawiać to spawa finansowa - utrzymuję się sam ze swojej pensji, płacę niemało za mieszkanie i szkołę a na taki wyjazd może mnie najnormalniej w świecie nie stać. A co jeśli bym akurat dodatkowo zachorował? Teoretycznie oczywiście.

Wyślij wniosek do Sądu, w którym się toczy postępowanie prośbę o przesłuchanie Cię przez tzw. sąd wezwany w miejscowości, w której przybywasz. Napisz o swojej sytuacji materialnej, o tym ze ze względu na obowiązki nie możesz się stawić i ze względu na zasadę ekonomii procesowej przesłuchanie Cię przez Sąd wezwany jest zasadne.

Kodeks postępowania karnego
Art. 396.§ 2. Sąd może zlecić przesłuchanie świadka sędziemu wyznaczonemu ze swego składu lub sądowi wezwanemu, w którego okręgu świadek przebywa, jeżeli świadek nie stawił się z powodu przeszkód zbyt trudnych do usunięcia.