Staż - warto ?

• Autor wątku Autor wątku Pytajnikx
  • Data rozpoczęcia Data rozpoczęcia
P

Pytajnikx

Użytkownik
Odpowiedzi
124
Witam, jestem studentką studiującą zaocznie.
Z tego też względu chciałabym podjąć się pracy, czegokolwiek ażeby wpadły jakieś pieniądze.
Niebawem wybieram się na rozmowę kwalifikacyjną w sprawie stażu do jednej z firm, stąd kilka pytań:

1. Czy z pracodawcą u którego będę odbywać staż mogę się 'dogadać' w sprawie szkoły? Tzn w moim przypadku wygląda to tak, że po prostu potrzebuję również wolnego piątku co dwa tyg + sobotę i niedzielę.

2. Ile wynosi wynagrodzenie za staż?

3. Czy można przerwać staż i jakie są tego konsekwencje?

4. Na co zwrócić szczególną uwagę przy rozmowie kwalifikacyjną i o co pytać?

1. Daj mi złotą kulę, a może uda mi się zgadnąć...:) Pójdziesz, to się dowiesz.
Stażu nie wolno odbywać w niedziele, święta, w porze nocnej, w systemie pracy zmianowej (chyba, że stanowisko pracy wymaga takiego rozkładu, a PUP wyrazi uprzednio na to zgodę) i w godzinach nadliczbowych. Zatem piątek czy sobota to normalne dni pracujące z tym, że w przypadku standardowego 5-dniowego tygodnia pracy za pracę dodatkowo w sobotę należy się dodatkowy dzień wolny do odbioru.

2. 120% kwoty zasiłku dla bezrobotnych, czyli 997,40 zł brutto. Od 1 czerwca każdego roku zasiłek dla bezrobotnych jest waloryzowany, zatem i kwota stypendium stażowego od czerwca zawsze trochę wzrasta.

3. Staż można przerwać w przypadku podjęcia innej pracy (na umowę o pracy lub umowę cywilnoprawną np. zlecenie czy dzieło). Z każdego innego powodu sprawa jest rozpatrywana indywidualnie. Konsekwencjami przerwania stażu w przypadku nie uznania przez PUP argumentacji są: utrata statusu bezrobotnego na okres 120,180 lub 270 dni oraz zwrot kosztów badań lekarskich oraz refundowanych przejazdów na staż (o ile te dwie rzeczy opłacane były przez UP). Coraz częściej też PUP-y zobowiązują stażystów do zwrotu stypendium w przypadku nieuzasadnionej przyczyny przerwania stażu.