voyteg
Moderator globalny
Moderator
- Dołączył
- 08.2010
- Odpowiedzi
- 18 611
W jaki sposób pisać skargi, jeśli naszym zdaniem zostaliśmy potraktowani w urzędzie nieodpowiednio?
Często zdarza się, że interesant w odpowiedzi na złożoną skargę nie ma żadnej reakcji ze strony organu administracji publicznej lub reakcja jest lakoniczna i z niej wynika, że „.wszystko w porządku”.
Zastosowanie poradnika poniżej pomoże zredagować skargę skutecznie i dalej po jej złożeniu dochodzić skutecznie własnych praw.
Podstawowym aktem prawnym normującym skargi jest ustawa kodeks postępowania administracyjnego art. 227 i kolejne.
Zanim przystąpimy do zredagowania skargi, najważniejsze unormowania z k.p.a.
Zakres skargi
Zwróćmy uwagę, że zgodnie z normami poniżej skarga powinna być potraktowana jako wniosek o wszczęcie postępowania administracyjnego lub wznowienie lub stwierdzenie nieważności decyzji.
Również w zakresie spraw podatkowych, gdzie zwykle mają zastosowanie przepisy Ordynacji Podatkowej, dział VIII Kodeksu Postępowania Administracyjnego dotyczący skarg ma też zastosowanie, co potwierdza orzeczenie WSA dotyczące sprawy podatkowej:
http://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/6AEEDE1C05
.
Wszczęcie postępowania niesie dla urzędnika szereg obowiązków (czym jest postępowanie opisano w tym poradniku http://forumprawne.org/prawo-admini...pisac-skuteczne-pisma-do-urzedu-poradnik.html ), więc zrozumiałe jest dlaczego urzędnik woli nie zauważyć tej normy prawnej i odpisać na skargę miłym, aczkolwiek lakonicznym pismem.
Przyjmijmy zatem prawdopodobnie najczęściej spotykaną sytuację, że redagujemy skargę na pracowników danego urzędu i adresujemy ją do zarządzającego tym urzędem, przykładowo Wójta Gminy, Burmistrza Miasta, Prezydenta Miasta, Naczelnika Urzędu Skarbowego, Naczelnika Urzędu Celnego czy Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego.
Składamy pismo w kancelarii urzędu , a na kopii uzyskujemy potwierdzenie wpływu. Lub wysyłamy listem poleconym z potwierdzeniem odbioru.
Często zdarza się, że interesant w odpowiedzi na złożoną skargę nie ma żadnej reakcji ze strony organu administracji publicznej lub reakcja jest lakoniczna i z niej wynika, że „.wszystko w porządku”.
Zastosowanie poradnika poniżej pomoże zredagować skargę skutecznie i dalej po jej złożeniu dochodzić skutecznie własnych praw.
Podstawowym aktem prawnym normującym skargi jest ustawa kodeks postępowania administracyjnego art. 227 i kolejne.
Zanim przystąpimy do zredagowania skargi, najważniejsze unormowania z k.p.a.
Zakres skargi
- Przepis prawny:
Art. 227.
Przedmiotem skargi może być w szczególności zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań przez właściwe organy albo przez ich pracowników, naruszenie praworządności lub interesów skarżących, a także przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie spraw.
Zwróćmy uwagę, że zgodnie z normami poniżej skarga powinna być potraktowana jako wniosek o wszczęcie postępowania administracyjnego lub wznowienie lub stwierdzenie nieważności decyzji.
- Przepis prawny:
Art. 233.
Skarga w sprawie indywidualnej, która nie była i nie jest przedmiotem postępowania administracyjnego, powoduje wszczęcie postępowania, jeżeli została złożona przez stronę. Jeżeli skarga taka pochodzi od innej osoby, może spowodować wszczęcie postępowania administracyjnego z urzędu, chyba że przepisy wymagają do wszczęcia postępowania żądania strony.
Art. 235.
§ 1. Skargę w sprawie, w której wydano decyzję ostateczną, uważa się zależnie od jej treści za żądanie wznowienia postępowania, stwierdzenia nieważności decyzji albo jej uchylenia lub zmiany, które może być uwzględnione, z zastrze-żeniem art. 16 § 1 zdanie drugie
Również w zakresie spraw podatkowych, gdzie zwykle mają zastosowanie przepisy Ordynacji Podatkowej, dział VIII Kodeksu Postępowania Administracyjnego dotyczący skarg ma też zastosowanie, co potwierdza orzeczenie WSA dotyczące sprawy podatkowej:
http://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/6AEEDE1C05
W myśl art. 233 K.p.a. skarga w sprawie indywidualnej, która nie była i nie jest przedmiotem postępowania administracyjnego, powoduje wszczęcie postępowania, jeżeli została złożona przez stronę. W przepisie tym ustawodawca przyjmuje zasadę pierwszeństwa postępowania jurysdykcyjnego przed postępowaniem skargowym. Jeżeli zatem z wniesionej skargi wynika, że odnosi się ona do sprawy załatwianej w drodze decyzji administracyjnej, wówczas skarga taka traktowana jest jako wniosek o wszczęcie postępowania. Postępowanie skargowe będzie miało więc charakter subsydiarny wobec postępowania jurysdykcyjnego. Art. 233 K.p.a. wyraźnie wyłącza bowiem załatwianie pism obywateli w ramach instytucji skarg i wniosków, jeśli dotyczą one spraw indywidualnych i pochodzą od strony; pismo takie wszczyna postępowanie administracyjne z dniem doręczenia organowi administracji państwowej (por. post. NSA z dnia 13 lipca 1983 r., II SA 593/83, ONSA 1983, nr 2, poz. 55).
.
Wszczęcie postępowania niesie dla urzędnika szereg obowiązków (czym jest postępowanie opisano w tym poradniku http://forumprawne.org/prawo-admini...pisac-skuteczne-pisma-do-urzedu-poradnik.html ), więc zrozumiałe jest dlaczego urzędnik woli nie zauważyć tej normy prawnej i odpisać na skargę miłym, aczkolwiek lakonicznym pismem.
Przyjmijmy zatem prawdopodobnie najczęściej spotykaną sytuację, że redagujemy skargę na pracowników danego urzędu i adresujemy ją do zarządzającego tym urzędem, przykładowo Wójta Gminy, Burmistrza Miasta, Prezydenta Miasta, Naczelnika Urzędu Skarbowego, Naczelnika Urzędu Celnego czy Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego.
<nasze dane><data>
<nazwa urzędu, czyli organu do którego wnosimy skargę>
Na podstawie artykułu 227 w związku z art. 232 § 2 oraz art. 233, 235 Kodeksu Postępowania Administracyjnego składam skargę <dalej możemy napisać co uważamy>
Podpis
Składamy pismo w kancelarii urzędu , a na kopii uzyskujemy potwierdzenie wpływu. Lub wysyłamy listem poleconym z potwierdzeniem odbioru.
Ostatnia edycja: