R
Ripper
Moderator globalny
- Dołączył
- 02.2006
- Odpowiedzi
- 18 838
To miło, że zespół Pobieraczka szerzy wiedzę na temat dyrektyw PE, ale nie wiem, co miałoby to mieć do rzeczy tutaj.kic11 napisał:Z godnie z art. 5 Dyrektywy 97/7/WE przedsiębiorca jest zobowiązany dostarczyć potwierdzenie wymaganych informacji w formie pisemnej lub w taki sposób aby były one dostępne na innym trwałym materiale. Stanowi to wyraźne przeciwstawienie ulotnego sposobu przekazania tych samych informacji przed zawarciem umowy (np. telefonicznie) oraz po zawarciu umowy (na materiale trwale przechowującym informacje). Nacisk jest zatem położony na trwałość nośnika informacji, a nie na formę pisemną.
Polska ustawa o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny mówi wyraźnie i jednoznacznie:
- Przepis prawny:
Art. 9. 1. Konsument powinien być poinformowany, przy użyciu środka porozumiewania się na odległość, najpóźniej w chwili złożenia mu propozycji zawarcia umowy, o:
1) imieniu i nazwisku (nazwie), adresie zamieszkania (siedziby) przedsiębiorcy oraz organie, który zarejestrował działalność gospodarczą przedsiębiorcy, a także numerze, pod którym przedsiębiorca został zarejestrowany,
2) istotnych właściwościach świadczenia i jego przedmiotu,
3) cenie lub wynagrodzeniu obejmujących wszystkie ich składniki, a w szczególności cła i podatki,
4) zasadach zapłaty ceny lub wynagrodzenia,
5) kosztach oraz terminie i sposobie dostawy,
6) prawie odstąpienia od umowy w terminie dziesięciu dni, ze wskazaniem wyjątków, o których mowa w art. 10 ust. 3,
7) kosztach wynikających z korzystania ze środków porozumiewania się na odległość, jeżeli są one skalkulowane inaczej niż wedle normalnej taryfy,
8) terminie, w jakim oferta lub informacja o cenie albo wynagrodzeniu mają charakter wiążący,
9) minimalnym okresie, na jaki ma być zawarta umowa o świadczenia ciągłe lub okresowe,
10) miejscu i sposobie składania reklamacji,
11) prawie wypowiedzenia umowy, o którym mowa w art. 8 ust. 3.
2. Informacje, o których mowa w ust. 1, powinny być sformułowane jednoznacznie, w sposób zrozumiały i łatwy do odczytania.
3. Przedsiębiorca jest obowiązany do potwierdzenia konsumentowi na piśmie informacji, o których mowa w ust. 1, najpóźniej w momencie rozpoczęcia spełniania świadczenia.
4. Obowiązek określony w ust. 3 nie dotyczy jednorazowych świadczeń, które same są spełniane przy użyciu środków porozumiewania się na odległość i za które rachunek wystawia osoba fizyczna lub prawna, która w ramach swojego przedsiębiorstwa udostępnia co najmniej jeden środek porozumiewania się na odległość, dostępny dla konsumenta i przedsiębiorcy (operator środków porozumiewania się), z wyjątkiem jednak informacji, o których mowa w ust. 1 pkt 1.
Poza tym, nawet pomijając powyższe - jeżeli już chcą się podpierać tą dyrektywą, to mówi ona dokładnie:
"1. W stosownym czasie podczas wykonywania umowy konsument
musi otrzymać w formie pisemnej lub na innym trwałym, dostępnym
dla niego nośniku potwierdzenie informacji określonych w art. 4 ust. 1
lit. a)–f), najpóźniej jednak w chwili dostawy w przypadku dóbr
nieprzeznaczonych dla osób trzecich, chyba że informacje te zostały
wcześniej przekazane konsumentowi przed zawarciem umowy
w formie pisemnej lub na wspomnianym trwałym i dostępnym nośniku."
Tu można by się zgodzić, iż w myśl dyrektywy (ale nadal nie naszej ustawy) informacje mogą zostać przekazane na nośnikach takich, jak płyta np. CD/DVD czy twardy dysk. Z tego jednak, co wiem, Pobieraczek wysyła emaile, a nie twarde dyski czy płyty - a email nijak do definicji "trwałego nośnika informacji nie pasuje".
Osobiście proponowałbym treść powyższego listu przekazać rzecznikowi konsumenta i UOKiKowi.